Wednesday, March 11, 2009

Kenya og Overspring - nu på dansk

Cyklen drejede autonomt af op Jægersborggade på vej mod universitetet, så jeg i stedet for 3 timers socialpsykologi fik en formiddag i vindueskarmen i The Coffee Collective, delvis skabende mig et overblik over menneskers interaktioner i følge klassiske socialteorier og delvis - og mest engageret - nydende en vulgær croissant og en americano brygget på Ndaroini Kenya.
So far var dagen allerede langt hævet over gårsdagens niveau. Men pludselig nåede den uventede højder, da ristemester Peter inviterede mig med til cuppingen af de nyligt hjembragte bønner fra Kenya.
Godt M ikke var der, hun var kolapset i latter. Jeg nøjedes med at være ved at få kaffen i den gale hals i forsøget på at efterligne de proffe i deres inhaleringsteknik til den perfekte smagning. Teknikken mangler lige en smule i at sidde i skabet, men det forhindrede ikke jubeltrækninger i smagsløgene. Wow – jeg har altid været en sucker for kenyansk kaffe, og siden jeg fandt kollektivet, er den side endelig blevet nurset og forkælet langt udover, hvad jeg har drømt om.
Èn af de skønne ting ved kollektivet er nemlig deres hang til at lysriste og det, at ristemesteren lykkeligvis også lider af forkærlighed for kenyansk.
Sikke et privilegium at blive inviteret med på en smager af noget så himmelskt som en cupping af bønner, Peter lige har bragt hjem fra flere vådmøller i Kenya.
Nu sidder jeg nærmest lykkelig med en på én gang rund og syrlig smag på tungen og med en ulmende nysgerrighed efter, hvilken af kandidaterne der i fremtiden kommer under The Coffee Collectives kærlige behandling og dernæst i min kop.
Jeg elsker nørder! I sær dem, der altid har en duft af kaffe om sig, og som gerne deler passionen.

No comments:

Followers