Sunday, January 30, 2011

Kadaverdoktoren

Bøger som podcasts er geniale i almindelighed og noget nært livredende i tilfælde som min lørdag, hvor alt i kroppen kollektivt ligesom sætter ud - eller sætter ind med alt muligt meget lidt rart, og det at læse en bog er en kraftanstrengelse udover det realistiske.
Heldigvis havde jeg fyldt forrådet op med fri downloads fra DR.dk, så jeg fik læst Lene Kaaberbøls Kadaverdoktoren op hele dagen igår. Med eller uden skidtmas kan det virkelig anbefales. Jeg var helt væk i, hvor gennembrydende Pasteurs bakteriologiske opdagelser var dér sidst i 1800-talllet, hvor åbne nogle allerede da var overfor Darwins helt nye optik, og hvordan der uanset århundrede altid er nogen, der fosilagtigt holder sig fra fremskridt i angst for at miste fodfæste og position. Og så skal der ikke meget femi i én til, for at den unge Mademoiselle Karnos overraskende insisterende kamp med mandesamfundet får én til at heppe og holde vejret.
Det slog mig, at romanens professor fra Heidelberg allerede i 1890´erne konstaterer, at kreationismen ikke holder vand, og at Darwin argumenterer overbevisende for evolutionen - 200 år efter bliver der så idag stadig og stædigt kæmpet imod evolutionstanken med kreationisme og intelligent design... Flot, virkelig virkelig flot!!?
Sådan er romanen fyldt med interessante udviklingstanker udover alle indviklingerne og spørgsmålene om menneske/dyr, menneskeligt/dyrisk, sex/sygt, himmelsk/helvedes...
Læs eller hør den, min syge lørdag blev i hvert fald kun bedre af det.
Hårrejsende suverænt! ... en helt utrolig vellykket roman, der på en bund af gotisk uhygge beretter om en ung kvindes gryende emancipering i en tid, hvor videnskabelige fremskridt af mange blev betragtet som djævelens værk, tilsat et væld af overordentlig interessante medicinhistoriske facts - bravo!
-Weekendavisen

2 comments:

Madame said...

Det lyder vel nok spædende - lige noget for mig! Og tak også for din anbefaling af Hildegard ovre hos mig, jeg skal bestemt læse dem begge to. Hvis du også har noget med gamle dage, kan jeg anbefale dig Vibeke Arndals to romaner om Ambrosius Stub - dem har jeg lige slugt :-)

Og rigtig god bedring!

Lene said...

Det lyder som en god bog. Tak for at have nævnt den. Jeg var aldrig selv kommet i tanke om at læse den.

Followers